Interwencja kryzysowa jest to działanie tymczasowe, krótkoterminowe, mające na celu udzielenie natychmiastowej pomocy osobom znajdujących się w sytuacji kryzysu. Działanie obejmuje wiele form pomocy między innymi: krótkotrwałą psychoterapię, farmakoterapię, pomoc prawną, socjalną, materialną oraz ułatwiając kontakt z innymi instytucjami. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie.
Kiedy szukać pomocy?
Kiedy tylko odczuwasz że potrzebujesz pomocy i przeżywasz kryzys, bez względu na powód wystąpienia to moment aby się nie wahać i umówić się na spotkanie.
Do kogo skierowana jest interwencja kryzysowa?
Interwencja kryzysowa udziela pomocy indywidualnej oraz rodzinom w sytuacji:
- doświadczenia wypadków, katastrof i przestępstwa
- zagrożenia samobójstwem lub myśli samobójcze
- choroby własnej lub osoby z rodziny czy bliskiej
- śmierci członka rodziny lub osoby bliskiej i żałoby
- przemocy seksualnej (gwałt, molestowanie, nadużycie seksualne)
- przemocy domowej
- kryzysu małżeńskiego, partnerskiego czy rodzinnego
- trudności w przechodzeniu na kolejne etapy rozwoju ( np. urodzenie dziecka, przejście na emeryturę, śmierć współmałżonka )
Jak pomaga interwent kryzysowy?
Interwent ma za zadanie wspierać klienta i towarzyszyć mu w kryzysie w celu uzyskania przez niego samodzielności i równowagi. Kolejnym zadaniem jest zapobieganie i proponowanie alternatywnych rozwiązań oraz proponowanie nowego spojrzenia na obecną sytuację poprzez wprowadzenie w proces zmian.
6 Etapów interwencji kryzysowej
Proces interwencji kryzysowej przebiega w sześciu punktach:
- Zdefiniowanie problemu.
Rozpoznanie i zdefiniowanie problemu przez klienta. - Zapewnienie klientowi bezpieczeństwa.
Ocena zagrożenia psychicznego jak i fizycznego i utraty bezpieczeństwa oraz całkowitego braku możliwości działania. - Zapewnienie wsparcia.
Zapewnienie klientowi własnego zaangażowania i wsparcia. - Rozważenie możliwości.
Pomoc klientowi w poszukiwaniu dostępnych rozwiązań, znalezieniu najlepszego wsparcia i zaproponowanie sposobów radzenia sobie w zaistniałej sytuacji oraz motywowanie do pozytywnego myślenia. - Ułożenie planu.
Pomoc klientowi w ułożeniu planu, który będzie możliwy do zrealizowania, krótkoterminowy. Dodatkowo są wskazane alternatywne źródła wsparcia i podaje mechanizmy radzenia sobie z trudną sytuacją. Plan musi zawierać konkretne działania, które klient rozumie i jest w stanie realistycznie wykonać. - Nakłonienie klienta do zobowiązania się do działania.
Wspieranie w zaangażowaniu i zdecydowanie się do podjęcia działania